چکیده خبر:

روز یک شنبه مورخ 93/11/26 مهندس طهایی استاندار البرز، دکتر سید اصغر برایی نژاد مدیر کل دامپزشکی استان البرز، مدیر کل حوزه استانداری، مدیر کل روابط عمومی و امور بین الملل استانداری و هیات همراه از واحد تولیدی واکسن و مواد بیولوژیکی دامی واقع در شهرک صنعتی زیبا دشت در یک نیمروز کاری بازدید نمودند.
به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی استانداری البرز، استقرار شرکت های تولید دارویی و تولید واکسن درالبرز یکی از شناسنامه ها و برندهای علمی این استان بشمار می رود. مراکزی که امروز بزرگترین تولیدات دارویی توسط متخصصان داخلی تولید و ضمن تأمین بازار داخلی، مرزهای کشور را نیز در نوردیده و زمینه ساز صادرات شده اند.
 برای تولید واکسن دام، تخم مرغ هایی حاوی SPF سلول های کشت شده، تحت شرایط ویژه محیطی قرار می گیرند، سپس ویروس هایی به آن تزریق می شود و برای رشد و فعال شدن این ویروس ها افزودنی هایی به داخل تخم ها تزریق خواهد شد. این ویروس ها که در داخل پوسته تخم مرغ ها تکثیر می شوند به زودی تبدیل به ویروس شده و بعنوان واکسن، دام و طیور را از انواع بیماری ها مصون می دارند.
این شرکت دارویی نیز با تولید 270 میلیون دز واکسن، امروز با موسسات ملی در تولید واکسن نیز در رقابت است، واکسن های تولید شده علاوه بر سراسر کشور به خارج هم صادر می شود.
محصولات آنفولانزای تک گانه، دوگانه و سه گانه، نیوکاسل، نیوکاسل و آنتی ژن تست H1 از جمله محصولات واکسن شرکت پسوک است. شرکت های دارویی و واکسن دامی، در حال حاضر 30 درصد حجم تولیدات دارویی را در استان به خود اختصاص داده اند.

این دو شرکت دارویی تنها نمونه هایی از صدها مرکز تحقیقاتی است که توسط پزشکان و محققان این استان علم را به کالا تبدیل کرده و تجلی از تلفیق تجاری سازی علوم و صادرات هستند.