مأموريت مدیریت تحقیق و توسعه (Research and development)

مأموريت اين بخش، ايجاد بستري مناسب جهت تبيين، برنامه ريزي، هماهنگي اجرا و كنترل فعاليت هاي تحقيقاتي در جهت ارائه راهكار علمي براي حل مسائل شرکت در زمينه هاي مختلف است. اين بخش هدايت و فعاليت هاي لازم جهت توسعه و ارائه متدولوژي هاي جديد و تقويت بنياد دانش در سطح شرکت را بر عهده داشته و تلاش مي نمايد با بهره گيري از كادري مجرب و مباني علمي موضوعات مورد تحقيق كليه بخش هاي شركت با رويكرد مديريت دانش به پويائي آن كمك نمايد.

اهداف مدیریت تحقیق و توسعه (Research and development)

 

اين هدف بر اساس درك ضرورت ها، اولويت ها، نيازها و استراتژي ها در چارچوب سازماني معين مي شود
• ارتقاء سطح دانش از طريق ابتكار و نوآوري
• پشتيباني علمي از پروژه هاي جاري از طريق يافتن تئوري ها و مدل هاي روز در كلاس جهاني
• يافتن كاربردهاي بالقوه براي دستاوردها و آگاهي هاي جديد
• افزايش بهره وري فعاليت هاي انساني
• افزايش خوداتكائي در كنار تسهيل و تسريع در انجام امور
• افزايش توان رقابتي
• ارائه خدمات با كيفيت بالاتر
• ارائه محصولات و خدمات جديد
• نوآوري متناسب با نياز روز مشتريان

ساختار تشکیلاتی

• واحد تجاری سازی و توسعه فناوری
• واحد مطالعات بازار و استراتژی فروش ( توسعه بازار )
• واحد شتاب دهنده و رشد و فناوری
• واحد آموزش و توسعه توانمند سازی
• واحد بین الملل و ارتباطات علمی
• واحد فناوری اطلاعات و انتشارات
• آزمایشگاه های تحقیق و توسعه
• واحد مدیریت پروژه و ارتقا کیفیت

اهم فعاليت هاي مدیریت تحقیق و توسعه (Research and development)

⦁ جستجو و ارائه متدولوژي هاي جديد در خصوص انجام پروژه‌هاي فعلي، تحقيق در خصوص يك موضوع تخصصي در مورد پروژه هاي فعلي و ارائه استانداردهاي جديد و …
⦁ درک خط‌مشی کیفیت و همسو نمودن فعالیت‌های واحد در رابطه با آن‌ها
⦁ تدوین اهداف و برنامه کیفیت واحد تحقیق و توسعه و پیشنهاد آن به مدیریت ارشد
⦁ تلاش در جهت تحقق اهداف و برنامه‌های تحقیق و توسعه و گزارش دهی به مدیریت ارشد
⦁ همکاری در شناسایی ریسک‌ها و فرصت‌های فرآیندهای سازمان و تلاش در جهت کنترل آن‌ها
⦁ الگوبرداری فناوری و روش‌های تولید محصول و ارائه خدمات از سازمان‌های پیشرو
⦁ تولید دانش نوین به‌منظور توسعه محصولات و بهینه‌سازی فرآیندها
⦁ شناسایی نیازهای حال و آینده مشتریان و برنامه‌ریزی جهت برآورده‌سازی آن‌ها
⦁ شناسایی نمایشگاه‌ها و رویدادهای مرتبط با محصول و خدمات
⦁ بازدید از نمایشگاه و رویدادهای مرتبط با محصول و خدمات و شناسایی موضوعات جدید و ارائه گزارش به مدیریت
⦁ کشف و درک فرصت‌ها و نیازهای بازار
⦁ مشارکت در جریان‌های دانش و یادگیری
⦁ همکاری در تحلیل محیط بیرونی و  اکوسیستم شرکت جهت تدوین استراتژی‌های کسب‌وکار
⦁ شناسایی روش‌هایی جهت افزایش رقابتی در عرصه‌های داخلی و خارجی و حضور فعال در بازارهای جهانی
⦁ تحقیقات در راستای بهبود کیفیت محصولات و کاهش ضایعات تولیدی
⦁ شناسایی راهکارهای هوشمندانه برای کاهش هزینه تولید
⦁ آنالیز دقیق میزان کارآمدی سازمان در ارائه محصولات و خدمات
⦁ همکاری در تهیه دستورالعمل‌ها و روش‌های اجرایی مرتبط
⦁ شناسایی الزامات قانونی مرتبط با محصول و خدمات و به‌روزآوری آن‌ها
⦁ همکاری در تدوین  طرح کیفیت محصول یا خدمات شامل اطلاعات خرید محصول، مشخصه‌های کنترلی محصول، روش‌های آزمون و بازرسی، طرح بسته‌بندی و…
⦁ مشارکت در فرآیند طراحی و توسعه محصولات و خدمات
⦁ پایش و اندازه‌گیری فرآیندهای مرتبط و ارائه به نماینده مدیریت ایزو.
⦁ درخواست اقدامات اصلاحی و پیشگیرانه جهت حذف عدم انطباق‌های بالفعل و بالقوه
⦁ تعیین میزان اثربخشی آموزشی دوره‌های آموزشی کارکنان آموزش‌دیده واحد کنترل کیفی.
⦁ تعیین نیازهای آموزشی کارکنان و اعلام به واحد آموزش.
⦁ حضور در جلسات بازنگری مدیریت و طرح مسائل مربوط به واحد تحقیق و توسعه
⦁ شناسایی تجهیزات و ماشین‌آلات موردنیاز جهت بهبود یا توسعه محصول

دیدگاهتان را بنویسید.