امروزه تکثیر و پرورش آبزیان بویژه میگو ، به علت وجود پروتئین و مواد معدنی سرشار و همچنین کوتاه بودن زمان تکثیر و پرورش آن ، در تمامی دنیا به عنوان یکی از پردرآمد ترین مشاغل به حساب آمده و صادرات آنها بصورت سالیانه میلیاردها دلار در آمد زایی دارد. قدمت پرورش میگو در دنیا طولانی بوده ولی پرورش تجاری آن در دهه 1970 در کشور ژاپن شروع شده و در كشور های آسياي جنوب شرقي از قبيل :‌تايلند،‌ فليپين، اندونزي،‌ سنگاپور، ‌مالزي،‌ هند،‌ كشورهاي مكزيك، پاناما ‌كاستاريكا ‌و اكوادور رشد سريع يافته است . در اواخر دهه 1980 ، کشور تایوان به عنوان بزرگترین تولید کننده میگو شناخته شد. درايران نيز حدود 11 سال است كه پرورش ميگو شروع شده و سايتهاي بسيار بزرگي در استانهاي خوزستان،‌ بوشهر،‌ هرمزگان و سيستان وبلوچستان  بوجود آمده است .

میگوها درآبهای شور و شیرین از نواحی استوائی تا مناطق قطبی یافت می شوند . اكثر گونه های دریائی در آبهای كم عمق، یا نسبتا”نیمه عمیق و عموما” بصورت دسته جمعی زندگی میكنند . روزها در بستر و زیر رسوبات كف دریا مخفی شده و شبها برای شكار طعمه از پناهگاه خارج می شوند . بهمین دلیل صیادان در بیشتر مناطق دنیا شب هنگام جهت صید میگو به دریا می روند .
 ازنقطه نظر مكان زيست سه گروه ميگو در آب وجود دارد :
1)  گونه هاي موجود در آب سرد و شور معمولا ميگوهاي شمال ميگويند و ارقام عمده صيد اين نوع ميگوها عمدتا مربوط به توليد ميگوي اروپا است و در نواحي آلاسكا، كانادا، شمال ژاپن، آمريكا، اروپای شمالي و غيره صيد مي شود .
2) گونه هاي موجود در آب گرم و شور يا ميگوهاي حاره اي كه بخش اعظم ميگوها را تشكيل مي دهد كه
وارد بازار تجارت جهاني مي شود. اين نوع ميگوها در آبهاي ساحلي خليج فارس، بخش جنوبي ايالات متحده آمريكا، سواحل غربي آفريقا، آمريكاي مركزي و نواحي شرقي و غربي سواحل آمريكاي جنوبي و آسيای جنوب شرقي يافت مي شوند.
3) گونه هاي موجود در آب شيرين كه اكثرا از رودخانه ها و درياچه ها به نواحي استوائي و گرمسيري مي آيند و غالبا در همين نواحي رشد كرده و بزرگ مي شوند و در تجارت جهاني از اهميت چنداني برخوردار نیستند.
 تاكنون بيش از 10 نوع ميگو در آبهاي خليج فارس صيد و شناسائي شده كه مشهورترين آن لابستر يا شاه ميگو است (Panulirus  homarus) كه وزن آن به حدود يك كيلوگرم مي رسد و در سواحل صخره اي درياي عمان صيد ميشود.  از انواع ميگوهاي خليج فارس مي توان گونه هاي مشهور زير را نام برد:
 تاكنون بيش از 10 نوع ميگو در آبهاي خليج فارس صيد و شناسائي شده كه مشهورترين آن لابستر يا شاه ميگو است (Panulirus  homarus) كه وزن آن به حدود يك كيلوگرم مي رسد و درسواحل صخره اي درياي عمان صيد ميشود.  از انواع ميگوهاي خليج فارس مي توان گونه هاي مشهور زير را نام برد:
ميگوي صورتي                                   Penaeus  semisulcatus                
ميگوي هندي                                              Penaeus  indicus
ميگوي موزي                                       Penaeus  merguiensis
ميگوي سفيد                                        Metapenaeus  affinis
ميگوي خنجري                                 Parapenaopsis  stylifera
بالغ بر 80% صيد خليج فارس از گونه ميگوي صورتي می باشد و گونه هاي ميگوي هندي و موزي نيز جزء‌ گونه هاي غالب صيد در درياي عمان و تنگه هرمز به شمار مي روند. بنابراين بيشتر كارهاي تحقيقاتي ايران بر روي اين 3 گونه استوار است.
دكتر مريم معتمد
بخش تحقیق و توسعه
موسسه تحقیقاتی – تولیدی فرآورده های بیولوژیک پسوک